مقدمه

ورزش یکی از خواسته های بشر از بدو تولد بوده و همواره با توجه  به نقش های مختلف از قبیل تاثیر در رشد ، سلامتی ، شکل گیری جسم ، تغییر روحیه ، و...لازمه زندگی هر فرد می باشد و خواه ناخواه افراد گاهی حتی با عدم میل به ورزش مجبور به ورزش می شود.

 چه بسا که انسان رشته ورزشی مورد علاقه خود را انتخاب کند ولی امکانات و محیط های ورزشی وعوامل دیگری مانع از ادامه فعالیت وی در رشته مورد علاقه اش گردند

 

به طور مثال در مدارس مربیان ورزشی از یک سو ونبود امکانات رشته های مختلف از سوی دیگر وحتی تاثیر همکلاسان همگی می توانند فرد را از ادامه فعالیت در رشته موردعلاقه منع کنند .یا وی را به رشته های ورزشی دیگر سوق دهند .

لذا شناخت رشته های ورزشی مورد علاقه دانش آموزان  وامکانات  موجود ونقش افراد ومربیان در راهنمایی دانش آموزان لازمه تحقیقات گسترده ای می باشد .

علی فعال 1389

درک مطلب

ورزش از دوران ابتدایی به عنوان یکی از دروسی است که که هر دانش اموز مجاز به انجام آن وگرفتن نمره قبولی می باشد که این روال تا پایان تحصیلات معمولا اعمال می شود .

در مدارس از ابتدایی تا سطوح بالا معمولا  در این درس به رشته های ورزشی محدودیت داده می شود که شاخصترین آنها در مدارس به شامل رشته های فوتبال ، شطرنج، والیبال ، بسکتبال ،و تا حدودی تنیس روی میز می شود این محدودیت ها بسته به مدیریت فیزیکی در فضای مدارس ،امکانات ورزشی مدارس ، میزان کارایی مربییان ورزش وعوامل دیگر بستگی دارد.

 

       اهمیت و فواید موضوع تحقیق

معمولا شناخت رشته های ورزشی و کشف استعداد های ورزشی در دانش اموزان در دوران تحصیلات ابتدایی وراهنمایی  ممکن است و لازمه ی این شناخت اطلاع از میزان علاقه مندی ورغبت شاگردان به رشته های گوناگون ورزشی می باشد که اگر این شناخت به خوبی انجام شود و استعداد های ورزشی در دانش اموزان مشخص گردد  با ارجاع آنها به رشته های  مورد علاقه و آماده کردن امکانات می توان در تحصیلات، استعداد یابی همراه با اموزش های اولیه و لازم انجام شود تا برنامه ریزان در تهیه امکانات مادی و معنوی  و نیروی انسانی مورد نیاز حتی در سطح یک مدرسه به اجرای بهتری بپردازند واز هدر رفتن  استعداد ها جلوگیری شود.

سوالات تحقیق و جامعه آماری و روش وابزار تحقیق

سولات تحقیق شامل سه سوال ذیل می باشد :

1-شما به چه رشته ورزشی علاقه مندید ؟

2-شما هم اکنون چه رشته ورزشی انجام می دهید ؟

3- شما قصد دارید در آینده کدام یک از ورزش های بالا را ادامه دهید؟

جامعه آماری

جامعه آماری ما یکی از بزرگترین مدارس ابتدایی ناحیه یک اراک به نام شهید تند گویان است (با تقریبا 500 دانش آموز) که به طور تصادفی از بین کلاسهای سوم ، چهارم وپنجم این دبستان 100 پرسشنامه جمع آوری شده و مورد بررسی وتحلیل قرار گرفته.

روش وابزار تحقیق

روش تحقیق فوق به صورت نمونه تصادفی با ارئه پرسشنامه کتبی شامل سه سوال ذکر شده  که بعد از جمع آوری داده ها با رسم نمودار ستونی و مقایسه بین نمودارها به تجزیه وتحلیل پاسخ ها می پردازیم.

پرسش شماره 1

1-  شما به چه رشته ورزشی علاقه دارید ؟

بیشترین میزان علاقه مندی بچه ها به ورزش فوتبال (فوتسال)میباشد که با توجه به این که  معمولا پسران امکان انجام این ورزش را درهر حال و هر کجا دارند طبیعی می نمایند در مرحله بعد رشته ورزشی شنا قرار دارد و با توجه به موقعیت شهر اراک که نه دارای دریا  و نه رو دخانه  و یا سد ویا استخرهای شنای فراوان است باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد که چه عواملی سبب گرایش دانش آموزان به این رشته شده است 

ورزش

فرا وانی مطلق

فراوانی تجمعی

فوتبال

44

44

رزمی

12

56

شنا

23

79

بسکتبال

6

85

شطرنج

5

90

والیبال 

5

95

دیگر ورزشها

 

5

100

جمع

100

100

 میانگین: 15

مد:5

واریانس:185

در رده بعدی ورزشهای رزمی جایگاه سوم  را دارد که با توجه به فزیک بدنی پسران و درگیری های فیزیکی و عوامل دیگر از قبیل  علاقه مندی خانواده ها ،نقش فیلم های تلویزیونی  و ... را نباید فراموش کرد در مرحله بعدی رشته های بسکتبال و والیبال و شطرنج قرار دارند  که با توجه به وجود امکانات اولیه این ورزش در مدارس می تواند سبب علاقه مندی این افراد به ورزشهای سه گانه فوق شده باشد چون در بیشتر مدارس تور بسکتبال و والیبال وجعبه شطرنج وجود دارد .

پرسش شماره 2

2-  شما هم اکنون چه رشته ورزشی را انجام می دهید ؟

 

با توجه به یافته های اماری در سوال دوم در جایگاه اول رشته ورزشی فوتبال با 66% قرار دارد که معمولا عوامل مختلف در انجام این رشته ورزشی  نقش دارد که نقش جامعه و نحوه ارائه چهره این رشته ورزشی و الگوهای ورزشی فراوان این رشته در جامعه که همگی سبب ایجاد زمینه  برای  انجام این رشته ورزشی می شود در جایگاه دوم ،ورزش های رزمی وبسکتبال ودر جایگاه سوم رشته ورزشی شنا قرار دارد که در سوال اول هم همین سه رشته ورزشی (رزمی ،شنا و بسکتبال ) بعد از فوتبال علاقه مندان بیشتری دارند  که نتیجه میگیریم بین میزان علاقه مندی وانجام رشته ورزشی ارتباط کامل وجود دارد  و اگر امکانات و زمینه های انجام این رشته های ورزشی موجود باشد افراد با توجه به علاقه مندی خود به انجام این رشته های  ورزشی  (رزمی ،شنا و بسکتبال ) می پردازند واستعداد های خود را هدر نمی دهند در ادامه رشته های ورزشی شطرنج و والیبال ودیگر ورزشها  قرار دارند که با توجه به سوال قبل کاملا طبیعی به نظر میرسد .

و در اینجا به بررسی نموداری آمارها می پردازیم:

ورزش

فراوانی مطلق

فراوانی تجمعی

فوتبال

66

66

رزمی

9

75

شنا

8

83

بسکتبال

9

92

شطرنج

4

96

والیبال 

2

98

دیگر ورزشها

 

2

100

جمع

 

100

100

 

میانگین:   15                   مد:  2                       واریانس :44

پرسش شماره 3

3-  شما قصد دارید در آینده کدام یک از دو ورزش بالا را انجام دهید؟

 

در مورد سوال سوم که شما قصد دارید در آینده کدام رشته ورزشی را ادامه دهید با توجه به یافته های آماری متوجه می شویم که ارتباط مستقیمی بین یافته های سوال اول وسوم وجود دارد یعنی بین علاقه مندی به رشته های ورزشی و آینده نگری  افراددر آینده ارتباط کامل وجو دارد یعنی با استقلال فرد از نظر مادی ،رشد ذهنی و حتی داشتن وقت وامکانات فرد به استعداد ها وعلاقه و ورزش مورد علاقه خود اهمیت داده وسعی در انجام همان رشته ورزشی مورد علاقه خود دارند .     میانگین :15   مد:2                 واریانس: 277

ورزش

فراوانی مطلق

فراوانی تجمعی

فوتبال

52

52

رزمی

12

64

شنا

21

85

بسکتبال

4

89

شطرنج

2

91

والیبال 

2

93

دیگر ورزشها

7

100

جمع

100

100

نتیجه گیری و ارائه راه حل

 

در تحقیق فوق به این نتیجه رسیدیم که بین رشته ی مورد علاقه دانش آموزان و رشته ورزشی که فعلا انجام می دهند ارتباط کامل وجود دارد وهیچ مانعی نمی تواند این ارتباط را کاهش دهد .

 در همین مورد ارتباط کاملی بین رشته ورزشی مورد علاقه دانش آموزان و رشته ورزشی که در آینده مد نظر دارند وجود دارد .

لذا پیشنهاد می شود که بحث استعداد یابی در مدارس انجام شود و از وادار کردن  دانش آموز  به انجام رشته ی ورزشی خاص خودداری شود  و امکانات ورزشی مدارس را با توجه به علاقه مندی وانتخاب دانش آموزان مد نظر داشت تا از هدر رفتن نیروها واستعداد ها جلوگیری شود.